Startsiden 
Welcome to Adobe GoLive 6




NMK Orkla Facebook

Link til RSS fra Motorsport.no


Historie Bilcross Rallycross Rally Dragracing

Rallycross

Rallycross har vært Norges "paradegren" i mange år. Mange er nok blitt inspirert av "Mr.Rallycross", Martin Schanche, som innehar flere EM-titler. I de senere år har også Eivind Opland og Ludvig Hunsbedt markert seg med EM-titler. Internasjonal rallycross deles inn i to divisjoner, div.1 og div.2. Her benyttes nyere bilmodeller, hvor div.1-bilene er ekstreme "krutt-tønner", mens det i div.2 er begrenset trimming. Internasjonal rallycross ligger på et høyt kostnadsnivå. Rallycross kan derimot utøves på langt rimeligere nivå i nasjonal- og nordisk sammenheng. I nasjonal rallycross tillates også biler som er utgått fra internasjonale klasser. Disse deles inn i volumklasser. Teknisk reglement for de forskjellige volumklassene er likt, med unntak av vektbestemmelsene. Motorens sylindervolum er avgjørende for krav om minimumsvekt. Norge og Sverige har utarbeidet et teknisk regelverk som gjør det mulig med utveksling over landegrensene. En rallycrossbane er 800 - 2000 m lang, og banedekket er vekselsvis grus og asfalt. Det kjøres innledende omganger i heat, hvor tidene kvalifiserer for finaler. Videre kjøres det C-, B- og A-finaler.

NMK Orkla har hatt og har flere utøvere som har hevdet seg godt både nasjonalt, nordisk og internasjonalt.


Sponsorer



L A web & data
L A web & data
Drugli Maskin AS
Orkdalsbanken
Meldal sparebank
Ringli Dekkservice
Svinsås Auto AS
Syrstadeng Bil AS
Orkdal Bil AS
Chr. Salvesen & Chr. Thams
Bjørnås Transport
Stig Vaslag Kranservice
BEST Vormstad


Copyright © lawd All rights reserved.