Startsiden 
Welcome to Adobe GoLive 6




NMK Orkla Facebook

Link til RSS fra Motorsport.no


Historie Bilcross Rallycross Rally Dragracing

Rally

Rally er bilsportens langdistansegren. Ofte kan løpene gå over flere dager og gjennom flere land. I Norge er det mest vanlig med såkalt minirally, dvs. løp som er maks. 25 mil lange. Rally skiller seg fra baneløp ved at man er to i bilen og kjører en registrert bil på vanlig vei. Løpet deles inn i transport- og fartsetapper. Transportetappene kjøres på offentlig vei, og deltakerne skal følge vanlige trafikkregler. Disse etappene kjøres på idealtid. Mellom transportetappene kjøres det fartsetapper. Fartsetappene kjøres på avstengte skogs- og gårdsveier. Bilene starter enkeltvis, og det gjelder å kjøre etappen på kortest mulig tid. Hver deltakerbil har med eget serviceteam. De gir assistanse på angitte serviceplasser. Føreren i en rallybil har stort sett i oppgave å kjøre bilen på best mulig måte. Kartleserens ansvar er å påse at de følger rett løype gjennom hele løpet og passe klokka. I de fleste løp kjøres det med såkalte noter. Dette er en detaljert beskrivelse av fartsetappen hvor svinger med gradering, avstander og veistandard er anmerket. Kartleseren leser notene i koder. Rally er delt inn i grupper som igjen er delt inn i klasser avhengig av motorens sylindervolum. I tillegg er det delt inn i førerklasser med nybegynnere og mere erfarne førere. Blant klassene finner vi alt fra trimmede ekstreme biler til standardbiler. I tillegg finnes det klasser for historiske biler.

Sponsorer



L A web & data
L A web & data
Drugli Maskin AS
Orkdalsbanken
Meldal sparebank
Ringli Dekkservice
Svinsås Auto AS
Syrstadeng Bil AS
Orkdal Bil AS
Chr. Salvesen & Chr. Thams
Bjørnås Transport
Stig Vaslag Kranservice
BEST Vormstad


Copyright © lawd All rights reserved.